اتصالات چوب در مبلمان

دوشنبه 10 مهر 1396
12:27
آرمان

با گسترش روزافزون تولیدات چوبی و همچنین کمبود منابع اولیه چوبی،تلاش برای استفاده بهینه از جنگلها و چوب رنگ جدیدی به خود گرفته است.اگرچه با ورود مواد اولیه ای نظیر ام دی اف و تخته خرده چوب بخشی از این بار از روی جنگل ها برداشته شده است ولی رقبت و تمایل روزافزون مصرف کنندگان به خرید محصولات چوبی از یکسو و زیبایی و ماندگاری وصف ناپذیر چوب از سوی دیگر،نیاز به یافتن راههایی در جهت استفاده بهتر از این نعمت خدادادی را بیش از پیش به رخ کشیده است.

با گسترش روزافزون تولیدات چوبی و همچنین کمبود منابع اولیه چوبی،تلاش برای استفاده بهینه از جنگلها و چوب رنگ جدیدی به خود گرفته است.اگرچه با ورود مواد اولیه ای نظیر ام دی اف و تخته خرده چوب بخشی از این بار از روی جنگل ها برداشته شده است ولی رقبت و تمایل روزافزون مصرف کنندگان به خرید محصولات چوبی از یکسو و زیبایی و ماندگاری وصف ناپذیر چوب از سوی دیگر،نیاز به یافتن راههایی در جهت استفاده بهتر از این نعمت خدادادی را بیش از پیش به رخ کشیده است. از جمله جدیدترین و موثرترین این روش ها ساخت پروفیل ها و صفحات چوبی (ماسو پانل ها) از ضایعات جنگل ها و یا چوبهای با ارزش کم میباشد که نه تنها تحولی در ارایه مواد اولیه چوبی با کیفیت خوب بوجود آورده ،بلکه تا حد زیادی از دورریز چوبهای جنگلی کاسته است.در این روش،گرده بینه های کم قطر و الوارهای چوبی با طول کوتاه (که عمدتا ارزش تولیدی کمتری دارند) طی فرایند تولیدی که در ادامه به تفصیل بیان میگردد

به روش دم چلچله زبانه دم فاخته ای ( Dovetail joint )

اتصال دم چلچله ای یکی از انواع اتصالات در درودگری است. این نوع اتصال مقاومت بسیار زیادی در برابر نیروی کششی دارد. از این نوع پیوندها بیشتر برای پیوستن پهلوهای کشو به بخش جلوی کشو استفاده می‌شود.

کاربرد این گونه اتصال در سازه‌های ایران باستان از جمله در کاخ هخامنشی بردک‌سیاه برازجان استان بوشهر هم دیده می‌شود.

اتصالات در نجاری و درودگری سنتی ایران جایگاه ویژه ای دارند . بطوری که مهارت نجاران را میتوان از اتصالاتی که بکار میروند ، درجه بندی کرد .

یکی از اتصالات ساده اما بسیار پرکاربرد اتصال فارسی است اتصال فارسی اتصال بین دو عضو است که نسبت به‌هم زاویه‌ای تشکیل می‌دهند. هر عضو را با زاویه‌ای معادل با نصف زاویهٔ اتصال، که معمولا ۴۵ درجه است می‌بُرند

اتصال کام و زبانه

تصال فاق و زبانه (Bridle joint) به اتصال ایجاد شده بین دو عضو چوبی که یکی از آنها خالی شده است تا سر تراشیده شدهٔ دیگری را بگیرد، گفته می شود. این اتصال که معمولی ترین اتصال گوشه است از نظر ساخت ساده و استحکام آن نیز خوب است. در ساختن این نوع اتصال معمولاً ضخامت عمق و زبانه را یک سوم ضخامت چوب در نظر می گیرند.اتصال کام و زبانه (tenon and mortise joint) چنانچه عرض چوبهای اتصال زیاد باشدبجای اتصال فاق و زبانه ، میتوان از اتصال کم و زبانه استفاده نمود . این اتصال شبیه فاق و زبانه است فقط به جای فاق در یکی از چوبها کم در می آورند. کم را معمولاً به وسیله ی ماشین کم کنی به وسیله ی مته در می آورند. سر زبانه نیز در این اتصال دیده نمی شود (مخفی است

انواع اتصالات انگشتی :

اتصالات انگشتی بر دو نوع میباشند

۱۱)اتصال انگشتی افقی :در این سیستم تولیدی ،قطعات به طور افقی وارد دستگاه شده و ابزار خوری میشوند.این روش اصول در ساخت و تعمیر مبلمان و سایر محصولات چوبی با کاربرد در فضای داخلی مورد مصرف دارد و مقاومت به مراتب بالاتری را به نسبت صفحات چسب خورده معمولی دارد. در این روش اتصال انگشتی در سطح دیده نمیشود.

۲۲)اتصال انگشتی عمودی: این روش تولیدی مناسب بری مصارف خارجی نظیر پنجره های چوبی ،خانه ها و سازه های چوبی میباشد.شاخه های تولیدی با این سیستم اصولا به پرداخت نیاز نداشته و به لحاظ کاربردی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.در این سیستم اتصالات انگشتی در سطح قابل مشاهده هستند.

ماهیت ساختاری ،خاصیت اکوستیک و زیبایی خاص و مبهوت کننده چوب به لحاظ زیستی و روانشناختی از پتانسیل های بالقوه این ماده در مقایسه با دیگر مواد منجر به ایجاد جایگاهی ویژه در صنعت دکوراسیون و معماری گشته است.


[ بازدید : 50 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تعمیرات مبل است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]