شناخت چوب مبلمان

چهارشنبه 30 فروردين 1396
11:21
آرمان

نکاتی مهم درمورد بررسی نوع چوب به کار رفته هنگام خرید مبلمان چوبی:

بررسی نوع چوب:

نوع چوب به کار رفته در مبلمان حائز اهمیت است. نوع چوب به کار رفته در مبلمان باید از یک نوع باشد ( از یک گونه چوبی ) زیرا مقاومت ها و کشش های چوب ها با یکدیگر متفاوت است، ولی می توان از چوب هایی که دارای مقاومت های نزدیک به یکدیگر باشند استفاده نمود.

نکاتی مهم درمورد بررسی نوع چوب به کار رفته هنگام خرید مبلمان چوبی:

بررسی نوع چوب:

نوع چوب به کار رفته در مبلمان حائز اهمیت است. نوع چوب به کار رفته در مبلمان باید از یک نوع باشد ( از یک گونه چوبی ) زیرا مقاومت ها و کشش های چوب ها با یکدیگر متفاوت است، ولی می توان از چوب هایی که دارای مقاومت های نزدیک به یکدیگر باشند استفاده نمود.

گره در چوب:

یکی از مشکلات موجود در چوب گره در آن است. بسته به نوع چوب مصرفی و محل گره مقاومت های مربوط به آن متفاوت است. از چوب روسی که در ایران اکثرا برای ساخت مبلمان استفاده می شود و معمولا از چوب درجه 2 می باشد دارای گره های فراوانی است. درصد گره در این چوب بسیار بالا است. در محصول خریداری شده از چوب روسی باید به محل گره و بزرگی و کوچکی آن توجه نمود. گره دارای بافتی جداگانه از چوب می باشد و ممکن است در هنگام حمل ونقل یا جابه جایی از جای خود خارج شود و با تعمیر مبل زیبایی آن را به مخاطره بیاندازد.

بسیاری از مردم گره را به عنوان زیبایی می شناسند ولی در واقع یک نوع عیب به حساب می آید. شایان ذکر است که اگر از چوب مرغوب روسی و درجه یک استفاده شود درصد گره در آن پایین می باشد.

محل گره در چوب:

اگر محل گره در پایه های مبلمان یا هر محصول دیگر چوبی باشد و گره نیز شل باشد پس از مدتی ازجای خود خارج شده، چون الیاف گره از الیاف چوب جدا استو سطح مقطع چوب را کم کرده و باعث شکست پایه مبلمان می شود و همچنین اگر گره در محل اتصال دو پایه(قیدها)که بیشترین فشار عمود بر الیاف را تحمل می کند وجود داشته باشد پس از مدتی قید دچار مشکل خواهد شد.

گره در چوب های سوزنی برگ و پهن برگ:

بسته به نوع بزرگی و کوچکی گره در چوب پهن برگان و سوزنی برگان مقاومت های آنها نیز تغییر می کند. وجود گره در چوب پهن برگان مشکل خاصی را ایجاد نمی کند، زیرا چوب پهن برگان دارای مقاومت های کافی برای ساخت مبلمان و انواع محصولات چوبی است. البته به میزان بزرگی و کوچکی گره بستگی دارد زیرا هرچه بزرگ تر باشد مشکلات به وجود آمده نیز بیشتر می شود. در چوب سوزنی برگان به علت وجود شاخه های فراوان اثر گره در آن بسیار دیده می شود. در چوب سوزنی برگان نیز بزرگی و کوچکی گره مورد بحث قرار می گیرد. در مورد چوب سوزنی برگان و دارای گره در مساله انتخاب محصول ساخته شده با آن بسیار دقت شود چون این چوب از نظر مقاومتی ضعیف می باشد و باید نهایت دقت در انتخاب محصول ساخته شده را نمود.

بررسی محل اتصال:

بررسی محل اتصال یکی از موارد حائز اهمیت در خرید مبلمان است. اگر اتصالات مربوط به قطعه ساخته شده به یکدیگر جفت نشده باشند امکان شکست درز محل اتصال به وجود می آید. در محل اتصال ترک یا درز پر شده با بتونه وجود نداشته باشد چون احتمال شکست بالا می رود. دو چوب متصل به هم کاملا از لحاظ چفت بودن بررسی شود درزی ما بین محل اتصال وجود نداشته باشد. دو چوب متصل به هم ضخامت یکسانی داشته باشند.

رنگ روی محصولات چوبی:

اگر نوع چوب در موقع خرید مبل برای شما حائز اهمیت است مبلی را انتخاب نموده که رنگ روی آن از رنگ های شفاف باشد مانند (پلی استر و غیره) زیرا به خوبی بافت و نوع چوب مشخص می شود و تمام موارد ذکر شده در آن دیده می شود. اگر رنگ برای شما حائز اهمیت است از مبلمان با رنگ های پوششی استفاده نمایید ولی نوع چوب به دلیل پوشش رنگی مشخص نمی شود و اگر به امر چوب شناسی وارد هستید از جایی که چوب رنگ نشده می توان به نوع چوب پی برد. رنگ های پوششی مانند رنگ روغنی، رنگ های مرمری و غیره می باشد.

تغییر رنگ زمینه چوب:

به طور کلی چوب دارای زمینه رنگ واحدی است. هر نوع تغییر رنگ در زمینه چوب که توسط حمله قارچ ها صورت می گیرد یک نوع عیب به حساب می آید. این عیب به صورت تغییر رنگ زمینه چوب که عمدتا به رنگ های (زرد و رگه هایی مثل، نخ سیاه رنگ)دیده می شود. این تغییر رنگ در زیر رنگ های شفاف دیده می شود. البته نوع ضعیف آن تغییری در مقاومت های اصلی چوب نمی دهد، ولی نوع قوی آن باعث خورده شدن چوب می شود که معمولا در زیر رنگ های پوششی به چشم نمی خورد. بعضی از فروشندگان مبلمان از آن به عنوان زیبایی یاد می کنند. در کل چوب باید یک دست باشد.

خط های نیم دایره یا دایره روی محصولات چوبی:

این خط ها که از ماشین پوست زدن (دستگاه سنباده زنی که به صورت دوار می باشد) روی چوب باقی می ماند که باید توسط سنباده زدن از بین رود. در صورت مشاهده این گونه خط ها محصول به خوبی پرداخت نشده است و در زیر هر نوع رنگی خود را نشان می دهد.

مشاهده بتونه در زیر رنگ:

بتونه ماده ای است برای پر کردن خلل و فرج موجود در چوب، اما نه هر خلل و فرجی. پر کردن چوب به وسیله بتونه در جاهایی که چوب ترک بزرگی خورده یا شکسته شده است درست نمی باشد و چون با بتونه پر شده و سطح کار رنگ شده از دید خارج است احتمال شکست در آن محل وجود دارد بتونه در زیر رنگ های پوششی دیده نمی شود. بتونه مورد استفاده در محصولاتی که روی سطح آنها رنگ شفاف است باید کاملا هم رنگ چوب باشند تا در زیر رنگ خود را نشان ندهد.

در یک سطح بودن پایه ها:

از در یک سطح بودن پایه های مبلمان خود اطمینان حاصل فرمایید، چون در صورت مساوی نبودن آنها فشار به قسمت های عقب و جلوی مبل آمده و مبل دچار پیچیدگی می شود.


[ بازدید : 50 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تعمیرات مبل است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]